Historik/Renovering

M/s Nina beställdes 1994 av redaren Willy Johansson Donsö.
Nina skulle vara ett modernt segelfartyg byggd efter en gammal och mycket
snabbseglande förebild postjakten Castor från 1867 byggd i Nyköbing Falster
Danmark,Nina förlängdes några meter för att få ännu bättre seglingsegenskaper.
Hon riggades som skonare för att kunna föra ännu mer segel, totalt 270 m2
och 8 segel.
En ny byggnadsteknik med plast och balsa gör skrovet mycket starkt, hon utrustas
med senaste teknik och komfort för att kunna seglas hela året om.

Under en segling från Skagen i September 2006 får hon en gipp och knäcker båda masterna.

 

Den 1 april 2011 köper Sabella AB Nina och hon får Helsingborg som
hemmahamn och nu skall hon återställas så nära nyskick det går.

Renovering

Den 3 april 2011 avgår vi från Donsö och kommer till Helsingborg
den 4e.
Vi börjar med att mäta upp de två masterna som är brutna. Vi åker upp till
Rössjöholms Gods på Hallandsåsen och väljer ut två Douglasgranar som
ser raka ut dessa granar är 80 år gamla och ca 40 m långa. Dessa fälls och
transporteras till Råå Båtvarv med specialtransport, här barkas de av
varannan meter för att torka långsamt under ett halvårs tid.

Vi har tur med en torr och relativt varm vår vilket gör att vi kan slipa ner allt
lackat för att senare ge det 6 till 7 lager lack. En månads arbete med att
nåta om däck, i maskin är det mest rengöring och tätande av en avgasläcka
samt genomgång av de olika larmen.

I salong, pentry och skans rengör vi och kontrollerar alla funktioner,
en elektriker går igenom all el ombord.

Från slutet av september har Olle på Råå Båtvarv jobbat med masterna ett
digert arbete där vi räknar med drygt 100 timmar per mast.

I skrivande stund 9e oktober känner vi att vi har läget under kontroll för att
ha Nina seglingsklar till sommaren 2012.

I början av November är stormasten så gott som rund, lite slipning återstår
samt tillverkning av kindbalkar med mera.
Arbetet med fockmasten kan snart börja.

Ons den 9/11 var vi med Olle som gör masterna och tog mått på dom bitar som
finns kvar av fockmasten. Troligen börjas det i slutet av veckan.

Månd den 19/12 är båda masterna klara och beslagning har kommit igång så nätt. Slipning och lackering av toppstänger, bommar,gafflar
mm pågår för fullt.

Tis den 17/1 är bommar, gafflar, stänger och block mm färdigbehandlat och det som återstår på masterna är ytbehandling.
Styrpidestal med ratten är återmonterad, kompassen servad  och hydraliken är kopplad.
Arbetet med sätta samman prislista har påbörjats och kommer att presenteras inom kort.

Den 20/3 påbörjas förberdelserna för att sätta på masterna.
Tors 22/3 är den stora dagen då Nina skall få nya master, kranen anländer efter frukost och sedan börjar mastningen.
Efter 1 1/2 timme står båda masterna på plats utan några som helst problem och även peket är på plats.
Resten av veckan hängs vant och stag på, vantskruvar, schaklar  och bultar smörjs upp.

Månd 26/3 skall toppstängerna lyftas på plats ( lite pirrigt för det är högt) och det avlöper med samma millimeterprecision som med masterna. Ett stort tack till Olle för hans fantastiska arbete.
Nämnas skall att Nina även fått en ny fenderlist runt hela fartyget.
Resten av veckan sätts riggen an, det diskuteras och ändras och till slut ser allt bra ut.

24/5 Nina ligger äntligen på sin ordinarie plats i Norra hamnen i Helsingborg. Bommar och gafflar är på plats, fallor iskurna och livflottar servade och ombordtagna.
Kommande helg och vecka kommer vi att få seglen på plats.
Som sagt är Nina på plats och en del småfix återstår innan besiktningen ska ske den 30/5 och ska utföras av Transportstyrelsen för utfärdande av certifikat.

30/5 Den stora dagen. Nu är det dags för besiktning vilket avlöper
utan några problem. Nina har fått passagerarcertifikat.
Nu går vi i väntans tider på att certifikaten skall skrivas ut.
Vi fått på focken men av olika skäl ligger dom andra seglen kvar i
salongen men det kommer.

13/6 Nina seglar igen. Efter lite drygt 14 månaders arbete är premiär
turen avklarad.